Waarom relatiegeschenken

Wat is een relatiegeschenk?

Relatiegeschenken zijn geschenken die bedrijven geven aan nieuwe, bestaande of potentiële klanten. Dit kunnen zowel zakelijke als particulieren klanten zijn. Bij relatiegeschenken kun je denken aan een anti-stressballetje of een bedrukte paraplu met de bedrijfsnaam of het logo van de schenker. De waarde van een relatiegeschenk kan heel erg verschillen. Dit wordt mede bepaald door hoeveel de (potentiële) klant waard is voor het bedrijf en op welke manier het relatiegeschenk wordt ingezet (persoonlijk of massaal).

Doel van een relatiegeschenk?

Het doel van een relatiegeschenk is het verhogen van de naamsbekendheid. Bijna altijd wordt een relatiegeschenk bedrukt met de gegevens van de schenker. Door een goed relatiegeschenk zal de naam van de schenker langer herinnert worden door de ontvanger. Je kunt een relatiegeschenk beschouwen als een visitekaartje van een bedrijf of organisatie.

Doelstellingen voor een relatiegeschenk:

  • consumenten aanzetten tot koop
  • naamsbekendheid vergroten
  • status verhogend
  • klantenbinding
  • productpromotie
  • waardering

Wat is een goed relatiegeschenk?

Een goed relatiegeschenk wordt na een aantal jaren nog herinnert bij de ontvanger. Wees daarom origineel in het uitkiezen van je relatiegeschenk. Dagelijks gebruikte relatiegeschenken worden door de ontvanger beschouwd als de beste geschenken. De bedrijfsnaam wordt dagelijks gezien door de ontvanger.

Hoe kies je een relatiegeschenk uit?

  • voor wie is de relatiegeschenk bestemd?
  • wat is de reden voor de schenking?
  • wat is je budget?
  • een standaard relatiegeschenk of origineel?
  • wat past bij je bedrijf?

Waarom relatiegeschenken?

De consument wordt erg vaak geconfronteerd met een merk op TV, radio of ander print media. Ook zie je advertenties steeds vaker verschijnen op het internet. Maar 70% van de relatiegeschenken wordt door de ontvanger enkele jaren gebruikt. Daarnaast is het effect van relatiegeschenken 15% tot 50% hoger dan reclames op TV, radio of andere printmedia.

Onderzoek Bron: merchandise.nl.