![]() |
![]() |
Relatiegeschenken en promotionele artikelen
In dit artikel lees je alles over relatiegeschenken en promotionele artikelen, welk bedrijf is er niet groot mee geworden? Ben je op zoek naar een relatiegeschenk of wil je weten wat het effect is van het geven van geschenken? Waar moet je op letten bij het uitzoeken van een geschikt relatiegeschenk? Welk relatie artikel past bij mijn bedrijf en is het bedrukken van relatiegeschenken eigenlijk nog wel van deze tijd?
Wat is een relatiegeschenk?
Een relatiegeschenk is volgens de Van Dale een cadeau dat je aanbiedt aan zakenrelaties. Deze definitie is een beetje kort door de bocht omdat het de indruk wekt dat het uitsluitend om bestaande zakenrelaties gaat, terwijl het bereiken van potentiële relaties minstens zo belangrijk is. Eigen medewerkers en leveranciers kunnen ook tot de doelgroep behoren. Een cadeau klinkt bovendien duur, maar bij relatiegeschenken is dit lang niet altijd het geval. Dit is onder andere afhankelijk van hoe belangrijk de betreffende relatie(s) voor je is (zijn) en in welke branche je actief bent. Er zijn namelijk veel verschillende soorten relatiegeschenken voor uiteenlopende budgetten. Om een grote doelgroep te bereiken wordt de voorkeur vaak gegeven aan goedkope relatiegeschenken zoals pennen, notitieboekjes, tassen of zonnebrillen. Relatiegeschenken worden ook wel promotionele artikelen genoemd wanneer deze zijn voorzien van een logo of tekst van een organisatie, met als doel de naamsbekendheid en betrokkenheid van de klanten te vergroten.
Hoe zijn relatiegeschenken ontstaan?
Als sinds er handel wordt gedreven worden er geschenken gegeven aan trouwe klanten en potentiële afnemers om waardering te tonen en de betreffende producten of diensten extra onder de aandacht te brengen. Al in de tijd van de Romeinen werden geschenken gegeven om nieuwe producten te promoten of om beslissingen te beïnvloeden. Zolang de geschenken niet buitensporig duur zijn geeft dit een goede indruk en wordt het niet als omkoping gezien. Om geen verkeerde verwachtingen te scheppen geniet het tegenwoordig de voorkeur om goedkope relatiegeschenken geven. In de Gouden Eeuw werden vaak kruiden aangeboden aan lieden van de VOC als relatiegeschenk, om deze waren te promoten. Vanaf het industriële tijdperk bestonden relatiegeschenken vooral uit bedrukte pennen en notitieboekjes met logo omdat deze vaak gebruikt werden in zakelijke omgevingen, met name op kantoor. Sleutelhangers behoren eveneens tot de klassieke relatiegeschenken, net als aanstekers. De laatste categorie is tegenwoordig minder populair nu er niet meer gerookt mag worden in de horeca en op de werkplek.
Tegenwoordig is de grens tussen werk en privé minder scherp en daarom verschuift de functionaliteit meer richting gebruik buiten het werk om. Powerbanks met een logo en bedrukte zonnebrillen zijn hier goede voorbeelden van en vormen een interessante aanvulling op de traditionele relatiegeschenken. Bedrijven die extra aandacht besteden aan het vinden van een origineel relatiegeschenk vallen meer op dan hun concurrenten en zullen meer worden gewaardeerd in de ogen van hun klanten.
Zijn duurzame relatiegeschenken de toekomst?
Wil je een duurzaam en verantwoord imago uitstralen? Houd hier dan zeker rekening mee bij het uitzoeken van een relatiegeschenk. Veel relaties stellen het op prijs dat jouw organisatie zijn steentje bijdraagt aan de wereld van morgen. Tegenwoordig zijn er steeds meer duurzame promotionele artikelen te vinden zoals bamboe pennen, eco tassen en drinkflessen die lang mee gaan. Er bestaan verschillende keurmerken om na te gaan of een product duurzaam is geproduceerd.
Wat is het doel van relatiegeschenken?
Relatiegeschenken kunnen een aantal doelen hebben, de bekendste doelen zijn: naamsbekendheid vergroten, het imago positief beïnvloeden of als bedankje achteraf voor het leveren van een bepaalde dienst. Samenvattend is het beïnvloeden van je doelgroep het voornaamste doel achter het uitdelen van relatiegeschenken. Je wilt een bepaald gevoel teweegbrengen bij de ontvanger met het relatiegeschenk dat jij hebt uitgezocht. Dit positieve gevoel zal de doelgroep vervolgens associëren met jouw organisatie. De ontvangers zijn op te splitsen in bestaande en potentiële klanten, leveranciers en zakenpartners, maar ook je eigen werknemers. Bij al deze groepen proberen we met het geven van relatiegeschenken hun mening over jou, je bedrijf of een product/dienst positief te beïnvloeden.
Wat is het psychologische effect van relatiegeschenken?
Er wordt weleens gezegd dat geven gelukkiger maakt dan nemen. Van geven krijg je positieve energie, je krijgt er vroeg of laat wat voor terug en je wordt zelf minder materialistisch. Als we dit vertalen naar de zakelijke wereld dan zal je door het geven van geschenken energieker zijn bij het uitvoeren van je werkzaamheden en uiteindelijk meer orders binnen krijgen, waardoor je omzet zal stijgen. Ondanks dat je zelf minder materialistisch wordt komt er gek genoeg juist meer geld naar je toe. Natuurlijk is dit wat overdreven in het geval van pennen bedrukken voor op een beurs, maar het idee is duidelijk. Wanneer we iets krijgen zonder daar om gevraagd te hebben zijn we geneigd iets terug te doen als tegenprestatie. Dit wordt sociale reciprociteit, oftewel wederkerigheid genoemd.
"Sociale Reciprociteit: Het gedeelde standpunt dat we ons verplicht voelen om de goederen, services en concessies die anderen ons bieden, terug te geven."
Als een klant een mooi en bruikbaar relatiegeschenk krijgt zal hij of zij een positievere associatie hebben met jouw bedrijf. Daardoor zal minder snel worden overwogen om bij een concurrent een order te plaatsen. Hoewel mensen zich hier vaak niet bewust van zijn heeft het wel degelijk een grote invloed op ons onderbewustzijn.
Waar moet je op letten bij het uitkiezen van een relatiegeschenk?
Er zijn een aantal punten waar je op moet letten bij het kiezen van een goed relatiegeschenk. Kies je een goedkoop relatiegeschenk, hou er dan rekening mee dat de kwaliteit kan tegenvallen en dat het artikel niet al te lang mee zal gaan. Voor bepaalde situaties is dit een prima oplossing, bijvoorbeeld bij het uitdelen van pennen op een beurs om je naamsbekendheid te vergroten. Of als je het adres van jouw website onder de aandacht wilt brengen bij een interessante doelgroep kun je een eenvoudig relatiegeschenk kiezen en vervolgens inzetten op een zo groot mogelijk bereik. In het geval van duurdere promotionele artikelen moet je er rekening mee houden dat de klant niet het gevoel krijgt dat hij omgekocht wordt, dit kan een averechts effect teweeg brengen. Voor elk doel zijn andere relatiegeschenken geschikt; het is daarom belangrijk om goed advies in te winnen zodat jezelf en je klanten niet teleurgesteld worden.
Wat is het voordeel van bedrukte relatiegeschenken?
Veel ondernemers kiezen ervoor om een tekst of logo te bedrukken op de promotionele artikelen. De reden is natuurlijk dat enerzijds de ontvanger er aan herinnert wordt dat je een gulle gever bent, daarnaast hoop je natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen het relatiegeschenk onder ogen krijgen. Dit kan heel subtiel, waardoor het niet "storend" is voor de ontvanger, bijvoorbeeld een logo op een notitieboekje. Het mooiste is natuurlijk dat relaties trots zijn op jouw organisatie, je ziet dit bijvoorbeeld bij Apple fans. Zij zullen het relatiegeschenk dan graag aan anderen laten zien, wat gratis reclame oplevert. Wil je de bedrijfsnaam extra onder de aandacht brengen bij een grote groep mensen dan is het aan te raden om een zo groot mogelijke bedrukking te gebruiken. Tassen, petten en bidons zijn voorbeelden van relatiegeschenken die geschikt zijn voor dit doeleinde.
Welke relatiegeschenken zijn geschikt voor op kantoor?
Zoals eerder beschreven werden relatiegeschenken vanaf de vorige eeuw vooral gebruikt in zakelijke omgevingen. Pennen en notitieboekjes zijn hier de bekendste voorbeelden van. Daarnaast kun je denken aan agenda’s, computer accessoires en diverse bureau-items. Tegenwoordig zijn USB-sticks, laserpointers, anti-stress artikelen en accessoires voor tablets en telefoons populair voor op kantoor. Deze promotionele artikelen zijn bovendien niet seizoen gebonden, kantoor artikelen kunnen immers altijd gebruikt worden.
Welk relatiegeschenk past bij welk seizoen?
Sommige geschenken passen bij elk seizoen, zoals notitieboekjes, pennen en anti-stress artikelen, maar er zijn ook een aantal producten die niet in alle seizoenen gebruikt worden, bijvoorbeeld ijskrabbers. Bedrukte paraplu’s worden vooral ingezet tijdens de herfst en tegenwoordig ook in de winter vanwege de klimaatveranderingen. Zonnebrillen, petten en bidons zijn dan weer meer geschikt voor het voorjaar en de zomer. Hieronder staan een aantal seizoen afhankelijke relatiegeschenken. Hou hier zeker rekening mee als je van plan bent om deze relatiegeschenken te bestellen.
Relatiegeschenken voor in de lente en zomer
Onderstaande artikelen zijn vooral geschikt voor de lente en zomer.
Bedrukte zonnebrillen
Zonnebrillen bedrukken is populair wanneer het weer wat warmer wordt. Dit relatiegeschenk is vooral geschikt voor organisaties die een hip en eigentijds imago willen uitstralen. Het voordeel van zonnebrillen is dat deze op warme dagen erg vaak gebruikt worden. Als nadeel kan worden ervaren dat het logo niet zo groot bedrukt kan worden op de pootjes. Handig voor promotie op evenementen en het geeft een leuke uitstraling wanneer je bijvoorbeeld met je team de werkweek afsluit op een terrasje.
Waterflessen en bidons met bedrukking
In het voorjaar en de zomer worden veel sportieve evenementen georganiseerd en mensen hebben meer zin om naar buiten te gaan door het mooie weer. Drinkflesjes of bidons zijn dan erg handig om bij je te hebben. Veel mensen gaan bewuster met hun lichaam om en zien het belang in van voldoende water drinken en bewuster omgaan met het milieu. Denk aan de populariteit van de Dopper flesjes, waarbij veel waarde wordt gehecht aan duurzaamheid. Waterflesjes of bidons bedrukken met een logo of tekst is daarom een goed idee wanneer je op zoek bent naar een manier om de naamsbekendheid te vergroten in de buitenlucht, maar ook op kantoor worden waterflesjes natuurlijk vaak gebruikt.
Bedrukte petjes
Petten bedrukken is ook erg leuk om je organisatie te promoten of een professioneel imago uit te stralen. Van oudsher maken vooral technisch georiënteerde bedrijven hier gebruik van, denk bijvoorbeeld aan een monteur of installateur. Dit neemt niet weg dat andere bedrijfstakken hier ook gebruik van kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan vrijwilligers die meehelpen bij een festival of medewerkers die meedoen aan een benefietloop.
Strandartikelen en BBQ artikelen
Strandartikelen kunnen ook mooi bedrukt worden en het voordeel is dat alle relatiegeschenken in deze categorie met ontspanning te maken hebben. Frisbees, strandballen, parasols en waaiers doen allemaal denken aan een zonnige dag en roepen een vakantiegevoel op. Het tonen van een logo op deze promotionele geschenken zorgt voor een goed gevoel met betrekking tot jouw bedrijf. BBQ artikelen kunnen meestal niet worden bedrukt, maar worden vaak gebruikt om potentiële klanten te triggeren een bestelling te plaatsen of een dienst af te nemen.
Relatiegeschenken voor in de herfst en winter
Onderstaande geschenken worden vooral in de herfst en winter besteld.
Thermosflessen
Nederland is een echt koffie- en theeland, waar je met thermosbekers op in kunt spelen om je bedrijf te promoten. Handig om mee te nemen in de auto voor als je een flink stuk moet rijden en warme koffie of thee mee wilt nemen. Ook ideaal voor in het openbaar vervoer. Als je klanten of medewerkers vaak onderweg zijn kan dit een passend relatiegeschenk zijn, dat zij veel zullen gebruiken.
Paraplu’s met logo
Als je graag op wilt duiken in het straatbeeld dan zijn bedrukte paraplu’s een ideaal relatiegeschenk. Het regent immers regelmatig in Nederland en daarom kan iedereen wel een (extra) paraplu gebruiken. Laat paraplu’s bedrukken in een felle kleur zodat je extra opvalt. Houd er wel rekening mee dat dit moet passen bij de doelgroep. Bij een jonge doelgroep zullen felle kleuren waarschijnlijk wel in de smaak vallen, maar ouderen zullen waarschijnlijk eerder een minder opvallende paraplu willen gebruiken.
Mokken
Het bedrukken van mokken wordt vaak in de herfst en winter gedaan omdat mokken dan vaak gebruikt worden. Door het koude en gure weer hebben mensen meer zin in warme dranken zoals glühwein, warme chocolademelk en allerlei soorten thee. Maak je mok favoriet bij je relaties en ze zullen je niet snel meer vergeten. Mokken met logo zijn natuurlijk ook erg geschikt voor eigen medewerkers of leden van een vereniging.
Op welke manieren kan een relatiegeschenk worden bedrukt?
Afhankelijk van het type geschenk zijn er een of meerdere druktechnieken beschikbaar om een logo of tekst over te brengen op het product. De meest gebruikte techniek is tampondruk. Doordat de inkt wordt overgebracht op een flexibele siliconen vorm is deze methode ook geschikt voor bolle oppervlakten zoals pennen, ballen en mokken. Zeefdruk wordt vaak gebruikt bij textiel, zoals tassen en T-shirts. Transfer is een geavanceerde vorm van zeefdruk omdat er veel meer kleurmogelijkheden zijn. Een andere vorm van "bedrukking" is het borduren van een logo op kleding. Voor metalen geschenken is lasergravure een mooie techniek, hierbij wordt geen inkt gebruikt, maar wordt het artikel gegraveerd. Voor exclusievere pennen en sleutelhangers is dit een geschikte druktechniek. Doming is het plaatsen van een sticker op een product, bijvoorbeeld op een USB-stick. De sticker bevat een krasvaste dikke harslaag, deze laag zorgt er voor dat de kleurechtheid bewaard blijft en dat de bedrukking niet beschadigd wordt. Etsen is een traditionele techniek die eveneens gebruikt wordt op metalen oppervlakten, met name bij bekers en thermosflessen. Blinddruk is een methode die warmte gebruikt om een logo of tekst over te brengen, vaak bij agenda’s. Foliedruk wordt in dit verband ook vaak gebruikt. Meestal weten de verkoopmedewerkers door hun jaren lange ervaring goed welke druktechnieken bij welk relatiegeschenk passen. Mochten er meerdere druktechnieken mogelijk zijn dan kunt u het beste vragen naar welke methode het meest geschikt of het voordeligst is.
Welk relatiegeschenk is het meest geschikt voor mijn bedrijf?
Het is belangrijk om je van tevoren af te vragen wat je wilt bereiken met de relatiegeschenken en welke doelgroep je aan wilt spreken. Het imago van je bedrijf moet terug te leiden zijn uit de geschenken die je organisatie verspreid. Elke doelgroep heeft zijn eigen wensen en verwachtingen. Laat je vooraf goed adviseren om teleurstelling te voorkomen.
Is een relatiegeschenk fiscaal aftrekbaar?
In de meeste gevallen wel. De kosten mogen gewoon in de boekhouding worden opgenomen en de BTW mag grotendeels worden terug gevraagd bij het indienen van de omzetbelasting. Voorwaarde is dat er per klant (of medewerker) niet meer dan 227 euro (excl. BTW) wordt uitgegeven in een jaar. Wanneer het bedrag hoger is, dan mag de BTW over het resterende bedrag niet worden afgetrokken. Ook als de ontvanger normaal gesproken het geschenk nodig zou hebben bij het uitvoeren van zijn bedrijfsactiviteiten (bijvoorbeeld een printer), dan mag de BTW afgetrokken worden. Relatiegeschenken vallen onder representatiekosten en dat betekent dat 26,5% van de BTW voor je eigen rekening komt.
Advies nodig over relatiegeschenken?
Neem dan vrijblijvend contact op met het verkoopteam van Gullegever door te bellen naar 088 – 544 0644, of stuur een email naar verkoop@gullegever.nl.